صفحه اصلی

هزینه های درمان از خود بیماری دردناکتر است، دبیر اجرایی خانه کارگر گفت.

 




هزینه های درمان از خود بیماری دردناکتر است، دبیر اجرایی خانه کارگر گفت.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهر ری ضمن اشاره به افزایش شدید هزینه‌های درمان و نواقص موجود در بیمه‌های تکمیلی سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرد: در ماه‌های اخیر، بالا رفتن هزینه‌های تحمیلی و غیرقانونی درمان، برای بسیاری از بازنشستگان و کارگران به معضلی بدتر از خود بیماری تبدیل شده است.


محمدعلی ترکاشوند در ادامه با بیان اینکه توان پرداخت هزینه‌های درمانی برای بسیاری ناممکن شده است، افزود: طرح الزام سازمان تامین اجتماعی که یکی از وظایف اصلی این سازمان است، سال‌هاست که به درستی اجرا نمی‌شود. در صورت اجرای صحیح این طرح، نیازی به بیمه‌های تکمیلی نبوده و بسیاری از مشکلات درمانی #بازنشستگان برطرف خواهد شد.

۱۴۰۴ آذر ۴, سه‌شنبه

قرار دادهای سفید امضا ،بی ثباتی شغلی و تورم ، قانون کار را بی اثر کرده اند.


قرار دادهای سفید امضا ،بی ثباتی شغلی و تورم ، قانون کار را بی اثر کرده اند.

بازرس کانون #بازنشستگان_تامین_اجتماعی شیراز گفت: قراردادهای سفیدامضا، بی‌ثباتی شغلی و تورم افسارگسیخته، قانون کار را از کارکرد اصلی خود خارج کرده است.

سخنگوی صنعت آب — سیاست «کاهش فشار» یا خطری نظام‌مند برای شهروندان ؟

 



سخنگوی صنعت آب — سیاست «کاهش فشار» یا خطری نظام‌مند برای شهروندان؟


عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، این‌بار با حرف‌هایی جنجالی بار دیگر نشان داده که بحران آب در پایتخت نه‌تنها فنی، بلکه زمینه‌ای عمیق حقوقی و اجتماعی دارد. او در تازه‌ترین سخنانش تأکید کرده است که «کاهش افت فشار آب» به‌صورت عمده از نیمه‌شب تا صبح ادامه خواهد یافت تا «فرصتی برای آب‌گیری مخازن» فراهم شود. 

اما این تدبیر، به‌ظاهر منطقی، اگر دقیق‌تر بررسی شود، چیزی جز فشار تحمیلی بر شهروندان عادی نیست؛ طرحی که توضیح بزرگ‌زاده را به تهدیدی خاموش برای زندگی روزمره مردم تبدیل می‌کند. او هشدار داده است که اگر مصرف آب تا ۱۰ درصد کاهش نیابد، این محدودیت فقط به ساعات شب محدود نمی‌ماند و ممکن است در تمام طول شبانه‌روز گسترش یابد. 

از سوی دیگر، سخنگوی صنعت آب با پیش‌بینی «سناریوی بدبینانه» برای تأمین آب تهران در پاییز، عملاً اذعان می‌کند که منابع حیاتی آب به یک وضعیت شکننده رسیده‌اند.  این سیاست «مدیریت فشار» که به‌ظاهر ابزاری فنی است، ظاهراً در خدمت محافظت از مخازن و جلوگیری از نشت طراحی شده، اما برای کاربران نهایی هزینه‌هایی دارد که به‌ندرت به آن اشاره می‌شود: کاهش فشار و احتمال ناپایداری در تامین آب شرب مردم عادی.

نقد مهم‌تر این است که چنین سیاستی با تأکید بر نقش «مشارکت شهروندان» در کاهش مصرف، مسئولیت بحران را تا حد زیادی به دوش مردم انداخته است. بزرگ‌زاده در عین حال اذعان کرده که اجرای محدودیت‌ها «قطعی» است اگر مردم همکاری نکنند.  این موضع، به نظر می‌رسد که ابزار فشار برای مهار مصرف به شکل تحمیلی به کار رفته است، بدون آنکه راه‌حل‌های ساختاری‌تر و بلندمدت‌تر برای بحران آب دنبال شود.

در نهایت، آنچه از سخنان بزرگ‌زاده برجسته می‌شود، نه فقط یک هشدار فنی، بلکه یک پیام روشن سیاسی ـ اجتماعی: «بحران آب» نه یک معضل مقطعی بلکه یک منطق حکومتی در حال نهادینه شدن است، منطق کاهش دسترسی مردم به مایۀ حیاتی حیات با توجیه مدیریت منابع. مگر نه اینکه آب، یک حق بنیادین انسانی است، نه فقط کالایی که فشار آن را بشود کم و زیاد کرد؟


مهرنوش رهام


مرگ ۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

 



مرگ ۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

خبرگزاری هرانا – در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، دو کارگر در زرند و قروه حین انجام کار دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، یک کارگر در شهرستان زرند حین انجام کار دچار حادثه شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در این خصوص گفت: پس از جانباختن یک کارگر در یکی از واحدهای صنعتی این شهرستان، دستور پلمب کارگاه مذکور صادر شد.

رضا یعقوبی در ادامه افزود: پلمب این کارگاه به دلیل سهل‌انگاری کارفرما و فراهم نکردن شرایط مناسب محیط کار برای کارگران صورت گرفته است. این در حالی است که ادامه فعالیت بدون اصلاح نواقص، جان سایر کارگران را نیز به خطر انداخته بود.

در این گزارش به جزییات بیشتر اعم از تاریخ و دلیل وقوع این حادثه اشاره ای نشده است.

مرگ یک کارگر در قروه

به گزارش ایرنا، یک کارگر در قروه حین انجام کار جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام حادثه سقوط یک کارگر در مخزن تصفیه روغن یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی آونگان قروه نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

با حضور ماموران امدادی در محل حادثه پیکر این کارگر ۴۰ ساله از داخل مخزن روغن بیرون کشیده شد. وی به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داده بود.

بر اساس گزارش‌های سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۴۰۳، دست‌کم ۲,۰۴۲ نفر در سوانح کاری کشته شده‌اند و ۱۶,۱۱۳ مورد صدمات جسمی به کارگران در حین کار ثبت شده است. بیشتر کارگران ایران در شرایط فاقد امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای مناسب فعالیت می‌کنند، کمبود بازرسان و ضعف زیرساخت‌های ایمنی، ثبت و پیشگیری از حوادث شغلی را با چالش جدی مواجه کرده است.

رئیس‌کل دادگستری مازندران: مسئولانی که در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی الیت قصور کنند، طبق قانون مجازات می‌شوند

  



رئیس‌کل دادگستری مازندران: مسئولانی که در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی الیت قصور کنند، طبق قانون مجازات می‌شوند


🔻لزوم استفاده مسئولین از تمام ظرفیت‌های موجود برای مهار آتش

🔹پوریانی: از زمان آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌های الیت، ضمن حضور و مکاتبه با اداره منابع طبیعی از سوی رئیس حوزه قضایی مرزن‌آباد، پیگیری لازم در راستای حفظ حقوق عامه و صیانت از منابع طبیعی و انفال جهت شناسایی شخص یا اشخاصی که احیاناً به صورت عمدی اقدام به آتش‌سوزی کرده باشند، به عمل آمد.

🔹با توجه به صعب العبور بودن و بافت جنگلی منطقه و برگ های خشک موجود در جنگل، متاسفانه آتش تا این لحظه هنوز مهار نشده است.

🔻 برای مأمورین کشوری، لشکری و شهرداری که در ایفای این وظیفه مسامحه و قصور کنند، وفق قانون، مجازات در نظر گرفته شده است.

🔹 چنانچه هر یک از مامورین کشوری و لشکری و شهرداری در ایفای این وضعیت مسامحه و قصور کنند، جهت پیگیری قضایی به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

دیدبان منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران

گزارش کامل درباره اداره ۴۰ سپاه

 



گزارش کامل درباره اداره ۴۰ سپاه


۱. معرفی کلی اداره ۴۰


اداره ۴۰ یکی از محرمانه‌ترین و کلیدی‌ترین ادارات زیرمجموعه سازمان اطلاعات سپاه است. این اداره مسئول پرونده‌های امنیت داخلی، جاسوسی معکوس، رصد مخالفان سیاسی و سایبری، و تحلیل رفتارهای اجتماعی است. اداره ۴۰ در کنار «بخش ۱۵۰۰» (ضدجاسوسی سپاه) یک شاخه عملیاتی – اطلاعاتی بسیار حساس محسوب می‌شود.

این اداره بانک‌های اطلاعاتی عظیمی دارد، عملیات سایبری انجام می‌دهد، تیم‌های میدانی دارد و در پروژه‌های منطقه‌ای سپاه نیز مشارکت می‌کند.


۲. منابع مالی، ابزار و امکانات

۲.۱ تأمین مالی

بودجه اداره ۴۰ از چند مسیر تأمین می‌شود:

بودجه رسمی سازمان اطلاعات سپاه (در لوای بودجه امنیتی محرمانه دولت)

ردیف‌های خاص امنیتی در مجلس که بدون شفافیت تصویب می‌شوند

بودجه پروژه‌های منطقه‌ای نیروی قدس که بخشی از آن به واحدهای اطلاعاتی مانند اداره ۴۰ تزریق می‌شود

شرکت‌های پوششی اقتصادی زیر نظر فرماندهان اداره ۴۰ (شرکت‌های فناوری، امنیت شبکه، پیمانکاری و بازرگانی)

۲.۲ ابزار و تجهیزات

اداره ۴۰ به ابزارهای زیر تجهیز شده است:

سیستم شنود تلفن و اینترنت

دسترسی مستقیم به دیتابیس‌ اپراتورها و بانک‌های اطلاعاتی ملی

سامانه «کاشف» (پایگاه داده فوق‌سری رصد تماس‌ها، سفرها، موقعیت مکانی و روابط)

ابزارهای هک و نفوذ سایبری

سیستم‌های ردیابی، شنود محیطی، دوربین‌های مینیاتوری

سرورهای تحلیل داده و هوش مصنوعی در تهران و قم

۲.۳ تأمین نیروی انسانی

نیروها از مسیرهای زیر جذب می‌شوند:

اعضای نخبه و وفادار سپاه

دانشجویان رشته‌های فناوری اطلاعات، برق، هوافضا، روانشناسی، زبان‌ها

نیروهای گزینش‌شده از مراکز بسیج دانشجویی

متخصصان سایبری جذب‌شده از طریق شرکت‌های پوششی

تعدادی از نیروها از «واحد برادران» (عملیات فنی) و «واحد خواهران» (مهندسی اجتماعی و ترجمه) هستند

۳. ساختار داخلی، نیروها و نسبت‌ها

ساختار اداره ۴۰ شامل بخش‌های زیر است:

1. بخش عملیات میدانی

بازداشت، تعقیب، مراقبت، نفوذ حضوری

حدود ۴۰٪ نیروها


2. بخش تحلیل اطلاعات

تحلیل ارتباطات، رفتارشناسی، مدل‌سازی تهدید

حدود ۳۰٪ نیروها


3. بخش سایبری (تیم‌های هکری)

سه تیم تخصصی برای نفوذ

حدود ۱۵٪ نیروها

4. بخش مهندسی اجتماعی (خواهران)


ترجمه، مکاتبه، ارتباط غیرمستقیم، عملیات روانی

حدود ۱۰٪ نیروها



5. بخش پشتیبانی، حفاظت و مالی

حدود ۵٪ نیروها



تعداد نیرو


براساس برآوردهای تحلیلی:

بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ نیروی فعال

شبکه پشتیبانی و رابط‌ها حدود ۱۲۰۰ نفر

شبکه همکاری غیررسمی در نهادهای دولتی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر


۴. عملکرد و عملیات‌های شناخته‌شده اداره ۴۰


۴.۱ رصد و کنترل داخلی


کنترل فعالان مدنی، دانشجویی، کارگری

بازداشت روزنامه‌نگاران و ادمین‌های شبکه‌ها

جمع‌آوری اطلاعات از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات

نفوذ به گروه‌های سیاسی و اجتماعی مخالف



۴.۲ عملیات سایبری


نفوذ به حساب‌ها، تلفن‌ها، ایمیل‌ها

استخراج رمزهای عبور و موقعیت افراد

هک برخی سایت‌های منطقه‌ای و سازمان‌های دولتی کشورهای همسایه



۴.۳ پروژه‌های پهپادی و نظامی


مشارکت در پروژه «افق» (پهپاد جت انتحاری)

مشارکت در طراحی بالون‌های انفجاری

تهیه داده‌های نقطه‌زنی برای نیروی قدس


۴.۴ فعالیت منطقه‌ای


همکاری اطلاعاتی با حماس و گروه‌های نیابتی

رصد مخالفان ایرانی خارج از کشور

عملیات روانی و تهیه محتوا برای رسانه‌های وابسته


۵. تحلیل تهدید – ماهیت خطر اداره ۴۰

این بخش همان «تحلیل تهدید» است که خواستی به گزارش اضافه شود.


۵.۱ تهدید برای جامعه داخلی


اداره ۴۰ یکی از مهم‌ترین نهادهای ایجاد ترس، فشار و خاموش‌سازی اعتراضات است.

بانک اطلاعاتی «کاشف» به این اداره امکان ساخت پروفایل کامل از زندگی افراد می‌دهد.


این اداره قادر است:

مسیر رفت‌وآمد افراد را دنبال کند

تماس‌ها و پیام‌ها را ثبت کند

روابط خانوادگی و اجتماعی را نقشه‌برداری کند

از اطلاعات برای پرونده‌سازی و فشار استفاده کند


۵.۲ تهدید سایبری


سه تیم هکری اداره ۴۰ ظرفیت نفوذ بسیار بالایی دارند.


این تیم‌ها می‌توانند:

تلفن‌های همراه را آلوده کنند

شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنند

داده‌ها را تغییر یا تخریب کنند

عملیات روانی هدفمند اجرا کنند


۵.۳ تهدید امنیت منطقه‌ای


همکاری اطلاعاتی با گروه‌های مسلح

مشارکت در پروژه‌های نقطه‌زنی پهپادی

توانایی اجرای عملیات خارج از مرز

استفاده از داده‌های جاسوسی برای عملیات تحریک‌آمیز



۵.۴ تهدید برای ایرانیان خارج از کشور


رصد ایرانیان خارج از کشور

تهیه لیست از فعالان رسانه‌ای

ایجاد پروفایل مهاجران

تهدید خانواده‌های آنها در داخل



۵.۵ تهدید به‌عنوان «بازوی امنیت اجتماعی»


هدف اصلی اداره ۴۰ حفظ ساختار قدرت است نه امنیت مردم

این اداره برای خاموش کردن جنبش‌های اجتماعی، تولید ترس و جلوگیری از سازمان‌دهی مردم طراحی شده

ابزارهایش بیشتر «امنیتی – سرکوبگرانه» است تا اطلاعاتی


۶. جمع‌بندی نهایی

اداره ۴۰:


یک نهاد کوچک نیست؛ یک شبکه چندلایه اطلاعاتی با بودجه بالا و ابزارهای پیچیده است

ماموریت اصلی آن کنترل جامعه، خاموش‌سازی مخالفت‌ها و عملیات سایبری – امنیتی است

توانایی نفوذ در زندگی دیجیتال افراد، ارتباط با نیروهای نیابتی منطقه‌ای و مشارکت در عملیات پهپادی دارد

تهدید آن نه فقط در سطح سیاسی بلکه در سطح اجتماعی، فرهنگی و حتی شخصی است

اداره ۴۰ یکی از مهم‌ترین ابزارهای «مهندسی کنترل اجتماعی» در ایران است

۱۴۰۴ آبان ۲۹, پنجشنبه

سالگرد آبان؛ روایت یک زخم باز، خانواده‌های تحت فشار و حافظه‌ای که پاک نمی‌شود

 



سالگرد آبان؛ روایت یک زخم باز، خانواده‌های تحت فشار و حافظه‌ای که پاک نمی‌شود


آبان ۹۸ در حافظه جمعی مردم ایران نه به‌عنوان یک واقعه گذرا، بلکه به‌عنوان یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ معاصر ثبت شده است. ماهی که در آن مردم با دستان خالی به خیابان آمدند، نه برای شعارهای پیچیده سیاسی، بلکه برای اعتراض به شرایطی که سال‌هاست بر آن‌ها تحمیل شده: